29 april 2021

Op donderdagavond 22 april jl. werden via livestream de FTA Europe Diamond Awards uitgereikt. Vanuit Antwerpen (de diamant-stad) presenteerde de Europese koepelorganisatie in aanwezigheid van bijna 600 bezoekers uit meer dan 40 landen online haar tweejaarlijkse ‘Oscars’ voor de Europese flexo-industrie.

Het evenement, oorspronkelijk gepland voor juni vorig jaar ten tijde van de drupa, bracht de winnaars van alle deelnemende lidverenigingen in flexo binnen Europa binnen de lijnen in 13 categorieën. In totaal namen 53 finalisten uit 8 landen deel, waaronder 4 Gouden Winnaars van de EFTA Benelux uit 2019. Drie van hen vielen in de prijzen: Bastin Pack, Flexoplast, Orbo NV en VPK Packaging.

In de categorie golfkarton post-print, ongecoat ging de Diamond Award naar VPK Packaging uit België (prepress van Schawk!), voor hun verpakking voor Q8 Oils. Volgens de jury was hier sprake van een krachtige en technisch perfect uitgevoerde verpakking.

In de categorie UV-flexodruk smallebaan op film en labels was de Diamond Award voor Dark Chocolate Thins with Coconut, vervaardigd door Bastin Pack (prepressAthena Graphics), eveneens uit België. De jury waardeerde deze inzending als ‘uniek in zijn soort, prachtig vormgegeven en met perfecte afbeelding en schaduweffecten, en scherpe textuur’.

Tot slot ging een bronzen plak naar Orbo NV in de categorie flexodruk op film, medium web voor Halbe Maiskolben. Voor het volledige overzicht van de winnaars zie https://fta-europe.eu/2021-diamond-awards-winners/

Excellence in Flexo!

EFTA voorzitter Roel Seele feliciteert de winnaars van harte met de door hen gewonnen awards: “De score bevestigt het hoge niveau van de gehele flexografische industrie in de Benelux De vereniging streeft ernaar, ook door middel van scholing, de kwaliteit van het in onze landen geproduceerde flexodrukwerk op een consistent hoog niveau te houden. We kijken alweer uit naar de eerstvolgende awards viering. Hopelijk dan live!”

Op 10 november van dit jaar zal de eerstvolgende prijsuitreiking van de EFTA Benelux Awards worden gehouden. De inschrijving hiervoor start zeer binnenkort.

VPK PackagingBastin Pack